RF - 4E ''Phantom''

 

RF - 4E ''Phantom''

Türk Hava Kuvvetleri 1970'li yıllarda önemli "Phantom" kullanıcılarından biri olmuştur. Türk Hv.K.K'lığı bir kısmı yeni sipariş, bir kısmı da diğer NATO ülkelerinden transfer olarak toplam 236 "Phantom"a sahip olmuştur, Bunlardan 182'si F-4E'dir.

"Phantom" eğitimi görmek üzere 8'i pilot, 4'ü SSO subayı, 2'si bakım, 11 elektronik subayı ve 86'sı çeşitli branşlardan oluşan astsubay olmak üzere toplam 101 kişilik kafile iki grup halinde ABD'ye gitmiştir. İlk kafile 13.10.1973'de, ikinci kafile ise 03.07.1974'de hareket etmiştir.15.08.1974'de de 1. Ana Jet Üs (Eskişehir)'de bir yurtiçi eğitim merkezi kurulmuş ve faaliyete başlamıştır.

Kıbrıs Barış Harekâtı nedeniyle ABD ambargo uygulamaya başlayınca 1974'de gelen uçak sayısı 8 adet F-4E ile sınırlı kalmıştır. Bunlardan dördü 112. Filo'ya, diğer dördü de 113. Filo'ya teslim edilmiştir. 8 Ocak

1975'ten itibaren teslimata tekrar başlanmış, gelen "Phantom"lar 6. Ana Jet Üs ‘deki 161. Filo'ya tahsis edilmiştir. Ancak bu filonun bilahare F-16Clerle donatılması üzerine "Phantom"lar, F-5A'ların yerini almak üzere 7. Ana Jet Üs ‘deki 171. ve 172. Filolara devredilmiştir.

Türkiye'nin Körfez Savaşı'nda ABD'yi desteklemesi neticesi Türk Hava Kuvvetleri'ne "Peace Diamond VI" dâhilinde USAF'dan çıkmış 40 "Phantom" daha verilmiştir. Bu uçakların sevkiyatı 25 Mart 1991 'de başlamış ve 112. ile 172. Filo'nun yeniden teçhizi için kullanılmıştır. 1992 – 1994 arasında da Luftwaffe'den emekliye ayrılan 32 adet RF-4E Türkiye'ye hibe edilmiş ve bu uçaklar da 113. Filo'ya tahsis edilmiştir. Aynı şekilde 173. Filo da bu uçaklarla donatılmış, filoda mevcut F-4E'ler de 172. Filo'ya transfer edilmiştir. 172. Filo'daki F-4E'ler de 171. Filo'ya transfer edilmiştir. Bunun neticesi 171. Filo kara taarruz, 172. Filo önleme ve 173. Filo da foto-keşif görevlerini üstlenmiştir.

RF-4E, F-4E'nin foto-keşif görevi yapabilen varyasyonudur. 1978'den itibaren Türk Hava Kuvvetleri'nin en önemli keşif unsurlarından biri olmuştur. Türk Hava Kuvvetleri bir kısmı yeni sipariş, bir kısmı da diğer NATO ülkelerinden transfer olarak toplam 236 F-4E ve RF-4E'ye sahip olmuştur. Bunlardan 54'ü RF-4E'dir.

KULLANIM AMACI FOTO KEŞİF
YAPIMCI FİRMA  MC DONNEL AIRCRAFT CO.
MOTOR TİPİ  / ADEDİ  J 79-G-17 A/C - 2
BOŞ AĞIRLIĞI 14,405 KG
YÜKLÜ AĞIRLIĞI  26,275 KG
BOYU   19,20 M
GENİŞLİĞİ 11,73 M
YÜKSEKLİĞİ  4,70 M
YAKIT CİNSİ    JP-4
YAPIM TARİHİ    1958
HİZMETE GİRİŞ 1974TÜRKİYE / 1967 ABD (11.11.1992 tarihinde Almanya'dan tedarik edilmiştir. Parça kurtarma uçağı olarak kullanılmıştır. 24.11.1992 tarihinde envarden çıkarılmış,sonrasında anı uçağı olarak parkımıza getirilmiştir.)
HİZMETTEN ÇIKIŞ  69-7465 Kuyruk numaralı uçak 24.11.1992 tarihinde 4948 saatlik toplam uçuş sonrasında envanterden çıkarılmıştır.
EN ÇOK HIZI  2.4 MARCH
UÇUŞ SÜRESİ 2.3 SAAT
UÇUŞ TAVANI 20.000 METRE
SİLAHLARI M61-A1; AIM- 9B; AIM-7 AGM-45: AGM-65
PERSONEL  2